Als je overstapt naar elektrische bestel- en vrachtwagens, moet je deze kunnen opladen. Vaak heb je dan een grotere aansluiting op het elektriciteitsnetwerk nodig. In grote delen van Limburg is het elektriciteitsnetwerk echter ‘vol’.
Gelukkig zijn er diverse oplossingen om je wagenpark op te laden totdat je een nieuwe of grotere aansluiting krijgt.
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur zette deze zes oplossingen op een rij; in dit artikel een samenvatting.
Met een laadstrategie bepaal je wanneer welk voertuig met welk vermogen laadt. Door slim te laden, stem je de laadbehoefte optimaal af op de netcapaciteit. Je laadt dan bijvoorbeeld niet alle voertuigen tegelijk ’s nachts op, maar meer gelijkmatig door de dag heen. Een laadstrategie en slim laden kunnen ervoor zorgen dat je minder netcapaciteit nodig hebt.
De batterij laadt op als er vermogen over is op je aansluiting. Op momenten van piekvraag – bijvoorbeeld bij het opladen van je wagenpark – ontlaadt de batterij. Zo benut je je aansluiting beter. Bovendien kunnen je elektrische voertuigen zo snelladen met een vermogen dat hoger ligt dan je aansluiting normaal toelaat.
Collectieve laadpleinen zijn locaties met meerdere laadpalen die door verschillende bedrijven gebruikt kunnen worden. Een laadplein kan zo efficiënter worden ingezet. Met een collectief laadplein in jouw buurt kun je laden, ook al heb je zelf (nog) geen laadvoorziening. Iets om te bespreken met de bedrijven bij jou in de buurt!
Een ongegarandeerde aansluiting is een nieuw product dat de netbeheerders ontwikkelen en nu alleen nog in pilots beschikbaar is. Het idee is dat je extra vermogen mag gebruiken op dalmomenten, als andere partijen dus minder verbruiken. Vraag je netbeheerder of deelname aan de pilot mogelijk is.
Binnen een energiehub kunnen bedrijven hun energievraag op elkaar aanpassen zodat ze als collectief de netaansluiting beter benutten. Daardoor hebben zij als collectief genoeg aan een kleinere netaansluiting dan de bedrijven met individuele aansluitingen in totaal zouden hebben.
Een tijdelijke aggregaat zet brandstof lokaal om in elektriciteit. Nadeel is dat deze niet-duurzame oplossing nog steeds voor emissies zorgt. Wat helpt is HVO (biodiesel) als brandstof. Een aggregaat kan altijd elektriciteit leveren, zolang er brandstof is.
Bekijk hier het volledige document Laden voor logistiek bij beperkte netcapaciteit
Denk jij na over uitbreiding van je elektrisch wagenpark? De Limburgse logistiek makelaars kunnen ter indicatie voor je uitrekenen hoe groot je aansluiting zou moeten zijn als je een groot deel of het gehele wagenpark bij je bedrijf wilt opladen. Wij adviseerden al vele Limburgse bedrijven over de overstap naar een elektrisch wagenpark en de benodigde laadinfra. Is jouw bedrijf de volgende? Ons advies is onafhankelijk, gratis en op maat.
Ontvang gratis en vrijblijbend advies van ons team logistiek
Er is een verschil tussen het gecontracteerde vermogen en het technisch vermogen van je netaansluiting. Het gecontracteerde vermogen is het maximale vermogen dat je op enig moment in het jaar verwacht nodig te hebben. Het technisch vermogen is het vermogen dat je aansluiting maximaal aan kan. In je aansluit- en transportovereenkomst (ATO) staat je gecontracteerde vermogen. Soms is er nog voldoende ruimte in je gecontracteerde vermogen waardoor je (extra) elektrische bestel- of vrachtwagens op je huidige aansluiting zou kunnen laden. Is die ruimte er niet, dan moet je een nieuwe of grotere aansluiting aanvragen bij je netbeheerder. In veel delen van Limburg is er echter netcongestie. Dit betekent dat er geen netcapaciteit meer over is, waardoor je tijdelijk geen nieuwe of grotere aansluiting kunt aanvragen. Of er in jouw gebied netcapaciteit beschikbaar is, kun je op de kaart op deze website controleren.
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL