
De tarieven van de vrachtwagenheffing in 2026 zijn bekend. De kosten worden berekend aan de hand van de CO₂-uitstoot van je vrachtwagen. Dit maakt elektrische trucks financieel weer wat aantrekkelijker. De vrachtwagenheffing gaat in vanaf 1 juli 2026.
Met de komst van de vrachtwagenheffing stopt het heffen van het Eurovignet in Nederland. Ook gaat dan de motorrijtuigenbelasting omlaag tot een minimum. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer. Dit is vastgelegd in de Wet vrachtwagenheffing.
De vrachtwagenheffing geldt op alle snelwegen, sommige N-wegen en sommige gemeentelijke wegen. In Midden-Limburg gaat er bijvoorbeeld ook vrachtwagenheffing gelden op de N280 vanaf de A2 tot aan de Duitse grens. Deze weg is in het heffingsnetwerk opgenomen omdat het Rijk er anders veel sluipverkeer verwachtte. Bekijk de kaart onderaan deze pagina.
De heffing is verplicht voor alle vrachtwagens met een toegestane maximummassa van 3.500 kg of meer, ongeacht of ze Nederlands of buitenlands zijn.
Hoe worden de tarieven bepaald?
Het tarief dat je betaalt, hangt af van het toegestane gewicht van je vrachtwagen, de Euroklasse en de CO₂-klasse. Er zijn vijf CO₂-klassen. De CO₂-klasse wordt bepaald door de emissiewaarde zoals vermeld in het kentekenregister van de RDW. Daarbij is klasse 1 de vuilste klasse en klasse 5 de schoonste: met volledig elektrische aandrijving, een waterstofverbrandingsmotor of een waterstof-brandstofcel. CO₂-klasse 1 is onderverdeeld naar de verschillende Euroklassen.
Het kabinet heeft onderstaande tarieven vastgesteld. Hierbij geldt dus: hoe lager de uitstoot en hoe lichter het voertuig, hoe lager het tarief. De genoemde bedragen zijn van 2026. Vanaf 2027 stijgen de prijzen op 1 januari van elk jaar. Dit komt door inflatie.
|
CO₂-emissieklasse 1 |
|||||||
|
Technische maximummassa (kg) |
EURO 0 |
EURO 1 |
EURO 2 |
EURO 3 |
EURO 4 |
EURO 5 |
EURO 6 |
|
3.500 tot 12.000 |
0,272 |
0,221 |
0,211 |
0,184 |
0,162 |
0,131 |
0,113 |
|
12.000 tot 18.000 |
0,392 |
0,315 |
0,300 |
0,266 |
0,229 |
0,186 |
0,160 |
|
18.000 tot en met 32.000 |
0,432 |
0,364 |
0,347 |
0,308 |
0,264 |
0,212 |
0,182 |
|
Meer dan 32.000 |
0,487 |
0,409 |
0,392 |
0,349 |
0,298 |
0,236 |
0,201 |
|
CO₂-emissieklasse 2 tot en met 5 |
||||
|
Technische maximummassa (kg) |
CO₂-emissieklasse 2 |
CO₂-emissieklasse 3 |
CO₂-emissieklasse 4 |
CO₂-emissieklasse 5 |
|
3.500 tot 12.000 |
0,103 |
0,092 |
0,063 |
0,025 |
|
12.000 tot 18.000 |
0,145 |
0,129 |
0,088 |
0,035 |
|
18.000 tot en met 32.000 |
0,165 |
0,148 |
0,100 |
0,037 |
|
Meer dan 32.000 |
0,183 |
0,165 |
0,111 |
0,038 |
De vrachtwagenheffing stimuleert het gebruik van schonere voertuigen door lagere tarieven te hanteren voor vrachtwagens met een lagere CO₂-uitstoot. Emissievrije voertuigen, zoals elektrische trucks, vallen in CO₂-klasse 5 en profiteren van aanzienlijk lagere tarieven. Dit maakt de overstap naar duurzame transportmiddelen financieel aantrekkelijker. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Stel dat jouw dieseltruck 75.000 km per jaar rijdt, een toegestane massa heeft van 15.000 kg en euroklasse 5 heeft. Je betaalt dan jaarlijks 75.000 x 0,186 = 13.950 euro vrachtwagenheffing. Met een vergelijkbare elektrische truck betaal je 75.000 x 0,035 = 2.625 euro. Per jaar scheelt dit ruim 11.000 euro!
De opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaan (subsidie)maatregelen bekostigen voor de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector. In de jaren 2026-2030 gaat het om ruim 1,6 miljard euro. Ruim 1,4 miljard euro hiervan wordt ingezet voor de elektrificatie van vrachtwagens. De maatregelen zijn uitgewerkt in het Meerjarenprogramma Terugsluis 2026-2030. Ook voor 2025 is hiervoor al geld gereserveerd, bijvoorbeeld in de vorm van de subsidies AanZET (niet meer aan te vragen) en SPRILA (nu aan te vragen).
CO₂ meten en verbeteren
Een andere maatregel is het programma 'Meten en Verbeteren CO₂-emissies'. Hiermee verbeteren deelnemende transportondernemers de kwaliteit van data over de CO₂-uitstoot, gereden kilometers en beladingsgraad van hun vloot. Een adviseur helpt ze hierbij. Door deze data te analyseren en te vergelijken met de data van andere vervoerders, krijgen ondernemers meer inzicht in de kansen voor verduurzaming en efficiënter vervoeren. Meld je hier aan voor het programma 'Meten en Verbeteren CO₂-emissies'.
Behoefte aan gratis advies?
Alle informatie over de vrachtwagenheffing is voortaan te vinden op één centrale website: www.vrachtwagenheffing.nl. Ben je benieuwd hoe de komende vrachtwagenheffing jouw bedrijf zal beïnvloeden? Wil je weten welke stappen je kunt nemen om kosten te besparen en te verduurzamen? Neem dan contact op met een van onze logistiek makelaars voor persoonlijk advies. Ons advies is gratis en op maat. Samen zorgen we ervoor dat je optimaal voorbereid bent op de veranderingen in de transportsector.
Ontvang gratis advies op maat van onze logistiek makelaars
Onderstaande wegenkaart groter bekijken? Download hier de pdf.

Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL