
Van den Boom Transport heeft onlangs de eerste volledig elektrische Scania R400E BEV trekker aan het wagenpark toegevoegd. Met deze investering anticipeert het familiebedrijf uit Weert op de toenemende vraag naar zero-emissie transport in de bouwsector. Midden Limburg Bereikbaar adviseerde het bedrijf over de aanleg van laadinfra.
Van den Boom Transport telt 26 vrachtwagens en 35 medewerkers. De kracht van het bedrijf ligt in het brede scala aan bouwgerelateerd transport: van hekwerken, panelen en gevelplaten tot betonelementen en sprinklerbuizen. Daarbij onderscheidt Van den Boom zich door de inzet van eigen laad- en losmiddelen, waaronder meeneemheftrucks en diverse autolaadkranen die lasten tot maximaal 15 ton kunnen tillen.
De keuze voor de elektrische Scania R400E BEV is niet ingegeven door een specifieke klantvraag, maar door visie. “Niets doen is voor ons geen optie”, zegt Eveline Harts – Van den Boom resoluut. Eveline vormt samen met Hans Jeurninck en Frank Linders de directie. “We leveren veel bouwmaterialen in binnensteden. Met de komst van zero-emissiezones willen we voorkomen dat we aan de rand moeten lossen. Onze klanten verwachten dat wij ook in de stad zelf kunnen leveren. En dat kan alleen als we elektrisch rijden.”
In 18 Nederlandse binnensteden geldt er nu een zero-emissiezone, waaronder in Maastricht, Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch. En de komende jaren volgen er nog meer zero-emissiezones, bijvoorbeeld in Venlo-centrum vanaf 1 januari 2027. Bestel- en vrachtwagens die rijden op diesel, gas en benzine, zijn daar niet zomaar toegestaan. Bestel- en vrachtwagens die emissievrij rijden, hebben wél toegang. De elektrische vrachtwagen van Van den Boom Transport dus ook.
De elektrische trekker van Van den Boom Transport wordt gecombineerd met een elektrische kooiaap. Dit is een vorkheftruck die achter aan een vrachtwagen wordt bevestigd als hulpmiddel bij het laden en lossen. Daardoor is de hele voertuigcombinatie – van transport tot lossen – volledig emissievrij. Daarmee zet Van den Boom een belangrijke stap richting toekomstbestendig bouwen.
De nieuwe truck wordt in eerste instantie als pilot ingezet. Het bedrijf wil ervaring opdoen met de techniek, de laadinfrastructuur en de impact op de dagelijkse planning. “We laten de auto gewoon meedraaien in onze normale flow. Pas als we praktijkervaring hebben, weten we wat dit betekent voor onze operatie. Het is spannend, maar ook inspirerend om te pionieren”, zegt Eveline.
Voor de chauffeur die de e-truck gaat besturen is de overgang niet helemaal nieuw: hij werkt al met de elektrische kooiaap en heeft de voordelen ervaren. “We horen van andere bedrijven dat chauffeurs die eenmaal elektrisch rijden, niet meer terug willen naar diesel. Dat hopen wij ook bij ons te zien”, aldus Eveline. “Onze chauffeurs zijn letterlijk het visitekaartje van ons bedrijf. Daarom werken wij bijna uitsluitend met eigen mensen. Zo houden we de kwaliteit en service in eigen hand.”
Een belangrijk aandachtspunt is de laadinfrastructuur. Voorlopig zal de truck extern moeten laden, maar Van den Boom heeft al plannen in gang gezet voor een eigen laadplein bij het bedrijf in Weert. “Het zou ideaal zijn om straks met onze eigen zonnepanelen op te laden. Dat maakt elektrisch rijden nog aantrekkelijker”, vertelt Eveline.
Welke laadinfrastructuur heeft het bedrijf dan nodig en waar moet het zoal rekening mee houden? Daarover liet Eveline zich adviseren door Egbert van Dijk van Midden Limburg Bereikbaar. Egbert: “Ons advies is gratis én neutraal, dus niet verbonden aan één leverancier van laadinfrastructuur. Als Van den Boom straks daadwerkelijk een keuze voor laadinfra heeft gemaakt, kunnen we voor het bedrijf doorrekenen wat een elektrische truck onder de streep kost, vergeleken met de diesels waarmee ze rijden. Onder de streep tel je namelijk ook de kosten van laadinfra mee, maar bijvoorbeeld ook zaken als de vrachtwagenheffing die vanaf 1 juli 2026 geldt en voor diesels flink hoger is dan voor elektrische trucks. Dankzij dit plaatje van de totale kosten - de TCO - kan het bedrijf nog gerichter investeringsplannen voor de toekomst maken.”
Want de verwachting is dat dit niet bij één elektrische truck blijft. “We zien dit als de eerste stap. Zodra de omstandigheden en ons laadplein op orde zijn, verwachten wij dat er meer elektrische voertuigen volgen”, zegt Eveline.
De aflevering van de Scania R400E BEV werd verzorgd door Scania Someren, met wie Van den Boom al jaren een goed contact onderhoudt. Hoewel Van den Boom normaal gesproken veel onderhoud zelf uitvoert, is de elektrische truck opgenomen in een servicecontract bij de dealer. “Bij nieuwe technologie is specialistische kennis cruciaal. We willen dat dit vanaf dag één goed geregeld is”, benadrukt Eveline.
Voor Van den Boom Transport past deze investering in een bredere visie: blijven ondernemen, ook als dat onzekerheden met zich meebrengt. “Hoe ver komen we straks met de actieradius? Hoe past dit in onze planning? Dat weten we nu nog niet precies. Maar ondernemen is risico nemen. En niks doen is simpelweg geen optie”, besluit Eveline.
Van den Boom Transport is het zoveelste bedrijf dat met een elektrische truck rijdt in Limburg. Eerder berichtten we al dat Action met elektrische vrachtwagens vanuit Echt rijdt. En ook Centrum Verhuizingen Maastricht, Panhuijzen Groen, CTV en DFDS zetten e-trucks in. Egbert en zijn collega’s van Midden Limburg Bereikbaar helpen ook jouw bedrijf graag met de overstap naar elektrisch transport. Met advies over onderwerpen als subsidies en laadinfrastructuur. Of met een TCO-berekening wat elektrisch transport je onder de streep kost, vergeleken met transport door vergelijkbare diesels. Ons advies is gratis en op maat.
Ontvang gratis advies op maat van onze logistiek makelaars
Bron: Scania
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL