42 elektrische bestelwagens rijden er eind dit jaar voor Waterschapsbedrijf Limburg. Welke stappen heeft het bedrijf gezet om dit voor elkaar te krijgen? Hoe is de laadinfra geregeld? En wat vinden medewerkers van de 2 elektrische bestelwagens die nu al voor het bedrijf rijden?
Christy Kroos, facilitair medewerker all round, vertelt hierover.
Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) zuivert het afvalwater van 500.000 huishoudens en 30.000 bedrijven in Limburg. Dit gebeurt in 17 rioolwaterzuiveringsinstallaties; het hoofdkantoor zit in Roermond. Het bedrijf beheert bovendien 140 gemalen en 535 kilometer transportleidingen. Om het zuiveringsproces 24/7 draaiende te houden, werkt het bedrijf continu aan het onderhoud en de vernieuwing van deze installaties en infrastructuur. Hiervoor gaan dagelijks monteurs en procesoperators op pad. Tot november 2023 reden zij alleen maar in bestelwagens op benzine en diesel. Eind dit jaar moeten de bestelwagens allemaal elektrisch zijn; 42 stuks.
Welke stappen heeft het bedrijf gezet om van 0 naar 42 elektrische bestelwagens te gaan? “We zijn klein begonnen, met twee elektrische bestelwagens”, verduidelijkt Christy Kroos, facilitair medewerker all round. “Zo deden we ervaring op met het elektrisch rijden en de actieradius. Ook wilden we zo ontdekken welke eigenschappen we belangrijk vinden aan een elektrische bestelwagen. Denk aan trekgewicht en laadvolume.”
Om een definitieve keuze te maken voor een merk, heeft Waterschapsbedrijf Limburg een testdag gehouden met diverse modellen. Christy: “De leasemaatschappij had deze testdag samen met ons georganiseerd. Diverse monteurs hebben de verschillende modellen uitgeprobeerd. Bijvoorbeeld om te beoordelen hoe comfortabel de wagens rijden. We vinden de mening van onze monteurs heel belangrijk, want de bus is hun ‘bureau’. ”
De keuze viel op 3 modellen, die geleased gaan worden via 2 leasemaatschappijen. Christy: “Voor de grote wagens hebben we gekozen voor de Iveco eDaily, die geleverd gaat worden door Charles Feijts. Voor de kleine bus viel de keuze op de Citroën e-Jumpy en de Renault Kangoo, die geleverd gaan worden door Janssen Kerres / Hedin Automotive.”
De kosten vallen Christy mee. “Het prijsverschil met diesel is klein. Dit komt onder andere doordat de te verwachten restwaarde hoger is bij een elektrische bestelauto. We hebben bovendien berekeningen gedaan voor de brandstofkosten. Het verschil tussen diesel en elektriciteit is minimaal. En ook al is de aanleg van laadinfra een extra kostenpost, het is tegelijkertijd een investering in de toekomst met een positieve bijdrage aan het milieu.”
De 2 elektrische bestelwagens die nu al in gebruik zijn, bevallen goed. “Ze rijden geruisloos en rustig, heel aangenaam. De meeste collega’s kunnen waarschijnlijk ook prima de hele dag op één accu rijden. Tussentijds bijladen is dan dus niet nodig. Wat nog wel spannend is, is het rijden met een storingsdienst. Dan is de collega thuis, maar kan hij opgeroepen worden om een storing op te lossen. Het is niet handig als dit gebeurt na een dag werken, wanneer de auto net aan de laadpaal staat. Sommige monteurs vragen zich af of ze dan nog op de plek van de storing kunnen komen en ook weer thuis. Ik begrijp hun zorgen heel goed, en we vinden het uiteraard belangrijk dat collega’s niet met een lege accu komen te staan. We gaan in de praktijk zien of dit gaat gebeuren en hoe we dit dan oplossen.”
Het wagenpark van Waterschapsbedrijf Limburg bestaat ook uit personenauto’s. Deze zijn al elektrisch, 30 auto’s in totaal. Hoe worden al die auto’s opgeladen? Christy: “Een groot deel van de monteurs neemt de bestelwagen of personenauto mee naar huis. De leasemaatschappij plaatst bij deze mensen een laadpaal, op onze kosten. Een laadpaal aan huis is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld niet als je in een flat woont of een huis zonder oprit hebt. Bij drie van onze medewerkers is dit het geval. Ik heb bij de gemeente waar deze collega’s wonen een aanvraag ingediend voor een openbare laadpaal vlakbij hun woonadres.”
Ook hebben diverse locaties van Waterschapsbedrijf Limburg laadinfrastructuur, zo vertelt Christy. “Op ons hoofdkantoor, dat we delen met Waterschap Limburg, zijn er 29 laadpalen met in totaal 58 aansluitingen. Daarnaast hebben onze 7 grotere zuiveringslocaties elk 6 laadpalen met 2 laadpunten. Ook de kleinere zuiveringen krijgen in de loop der tijd laadpalen.”
Als je als bedrijf veel elektrische vervoermiddelen wilt opladen, is de kans groot dat je een grotere fysieke netwerkaansluiting nodig hebt en een aangepast contract om meer stroom af te mogen nemen. Hiervoor gelden in Limburg wachttijden. Had Waterschapsbedrijf Limburg hier ook mee te maken Christy? “Nee, wij konden het aantal laadpunten uitbreiden binnen onze huidige aansluiting en in ons huidige contract met de energieleverancier. We hebben dit goed uitgezocht voordat we de definitieve keuze voor de bestelwagens maakten. Wat helpt, is dat we zonnepanelen hebben en dat het opladen op onze locaties vooral overdag gebeurt.”
Waarom kiest Waterschapsbedrijf Limburg voor een duurzaam wagenpark? Christy: “Onze organisatie is in het bezit van een CO₂-bewust certificaat van de CO₂-Prestatieladder. Dankzij onze CO₂-maatregel ‘elektrificeren van het wagenpark’ ontstaat een flinke CO₂-reductie ten opzichte van rijden met benzine en diesel. Ook vinden we Duurzaam Opdrachtgeverschap belangrijk: we hopen onze onderaannemers te stimuleren ook duurzaam te werk te gaan door zelf het duurzame goede voorbeeld te geven. Daarnaast móéten we ons wagenpark ook wel elektrificeren, vanwege de komst van zero-emissiezones.” Per 1 januari 2025 gelden er zero-emissiezones in Maastricht en 16 andere Nederlandse steden. In de jaren erna volgen nog eens 12 steden, waaronder Venlo en wellicht ook Roermond. Veel bestel- en vrachtwagens die op fossiele brandstoffen rijden, zijn niet meer toegestaan in deze zones. Elektrische bestelbussen wel.
Welke tips heeft Christy voor andere organisaties die erover nadenken hun wagenpark te elektrificeren? “Verdiep je erin en probeer het vervolgens gewoon eens uit. Vraag advies aan leasemaatschappijen en bedrijfswagendealers. Zij kunnen bijvoorbeeld voor je regelen dat je enkele elektrische bestelwagens en/of personenauto’s uitprobeert, net als bij ons. Je hoeft niet gelijk heel je wagenpark te elektrificeren, stap voor stap werkt ook prima. En betrek daarbij de medewerkers die met de bestelwagen gaan rijden.”
Wil je net als Waterschapsbedrijf Limburg je wagenpark elektrificeren, maar weet je niet goed waar te beginnen? Of kun je concrete adviezen gebruiken, bijvoorbeeld als het gaat om de beschikbare modellen of over aan te leggen laadinfra? De logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar helpen je graag. Ons advies is gratis en op maat.
Laat je gratis adviseren door ons Team Logistiek
Links de elektrische bestelwagen; rechts Christy Kroos en collega Marc Stevens bij een elektrische personenauto
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL