Containerschip via Diedrik Ezendam 1
02-10-2024
Logistiek nieuws
Nieuw: aanbesteding voor langdurig goederenvervoer via water

Er is een nieuwe aanbesteding gelanceerd voor langdurig vervoer per schip: de Concessie Modal Shift 2024 (binnenvaart en/of shortsea). Deze concessie heeft 4 percelen, waaronder een voor het vervoer van afval over water op (een deel van) de route Maastricht - Haven van Rotterdam. Maar ook een aanbesteding voor alle andere ladingen op deze route. Interesse? Dien je aanvraag uiterlijk 13 november 2024 in. Onze logistiek makelaars helpen je er graag bij.

De Concessie Modal Shift 2024 (binnenvaart en/of shortsea) is erop gericht om het vervoer over water structureel te vergroten en in stand te houden. Het gaat hierbij om zowel containervervoer als grote stromen van bulkproducten. Verladers die overwegen om gebruik te maken van binnenvaart of shortsea, hebben behoefte aan voorspelbaarheid en een relatief hoge frequentie van afvaarten. Want dit geeft flexibiliteit, betrouwbaarheid en een concurrerende prijs. De Concessie Modal Shift 2024 draagt hieraan bij. 

Voor wie interessant?

De aanbesteding is bijvoorbeeld interessant voor bestaande binnenvaartdiensten over water die hun capaciteit en frequentie opvoeren. En ook voor nieuwe lijndiensten die met een basisbezetting kunnen starten en dan uitgroeien. Bijvoorbeeld voor een bedrijf dat nu wekelijks met vrachtwagens naar de haven van Rotterdam rijdt, en dit voortaan per schip wil doen. De aanbesteding leidt tot een aantal partijen die een driejarige concessie krijgen. Dit kunnen zijn: binnenvaartterminals en/of binnenvaartvervoerders/barge operators en consortia van deze partijen met verladers waar alle partijen zich aansprakelijk maken voor het resultaat.

Specifieke routes

De aanbesteding betreft 4 percelen op specifieke routes. Je kunt voor één of meerdere percelen inschrijven. Voor Limburg zijn met name perceel 1 en 3 relevant:

  • Perceel 1: Specifieke ladingstroom afval op (delen van) de trajecten  (maximaal 1 miljoen euro incl. btw):
    • Rotterdam – Nijmegen (corridor oost)
    • Haven van Rotterdam – Maastricht (corridor zuidoost)
    • Amsterdam – Haven van Rotterdam – richting Gent of Antwerpen tot de Belgische grens (corridor zuid)
       
  • Perceel 2: Alle ladingen op traject Haven van Rotterdam – Nijmegen (corridor oost, binnenvaart). Maximaal 500.000 euro incl. btw.
  • Perceel 3: Alle ladingen op traject Haven van Rotterdam – Maastricht (corridor zuidoost, binnenvaart). Maximaal 500.000 euro incl. btw.
  • Perceel 4: Alle ladingen op traject Amsterdam – Haven van Rotterdam – richting Gent of Antwerpen tot Belgische grens (corridor zuid, binnenvaart en/of shortsea (niet zijnde estuaire vaart). Maximaal 500.000 euro incl. btw.

Schrijf je in voor de Consessie Modal Shift 2024

Gratis advies op maat

Wil je weten of het zinvol is voor jouw bedrijf om de modal shift naar water te maken? En ben je benieuwd of je voor deze aanbesteding in aanmerking komt? Onze logistiek makelaars adviseren je graag, gratis en op maat. Wij kunnen een kosten-batenanalyse voor je maken voor het vervoer over water. Ook kunnen we je helpen met het indienen van je aanvraag, wat uiterlijk 13 november 2024 moet gebeuren. Lees meer over de voordelen van vervoer per schip.

Ontvang gratis advies op maat van onze logistiek makelaars

Geldt naast de subsidieregeling modal shift 

De nieuwe aanbesteding geldt naast de bestaande subsidieregeling modal shift die je sinds 1 januari 2024 kunt aanvragen. Binnen deze subsidieregeling krijg je 20 euro subsidie per container (of equivalent daarvan bij bulk) die je voortaan structureel via water of spoor vervoert. Je komt in aanmerking als je gemiddeld minimaal 3 TEU per dag, voor minimaal 35 kilometer verplaatst over water of spoor in plaats van de weg. Lees hier meer over de subsidieregeling modal shift

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL