Sinds 2013 heeft Moonen Packaging zijn CO₂ met maar liefst 65% gereduceerd. Het bedrijf uit Weert heeft bijvoorbeeld met 2 van de 3 vervoerders de afspraak gemaakt om goederen te gaan leveren met trucks die HVO tanken in plaats van diesel.
Moonen Packaging is een verpakkingsgroothandel. Van food- en non-food verpakkingen, verpakkingsmaterialen en disposables tot schoonmaak- en hygiëneproducten. Voor het bedrijf uit Weert staat duurzaamheid hoog op de agenda. “Wij hebben voor onszelf een duidelijke stip aan de horizon geformuleerd. Eind 2026 willen wij koploper in Europa zijn in duurzame verpakkingsoplossingen met een CO₂-neutrale operatie”, aldus Max Monse, Supply Chain Analyst.
Het bedrijf doet al jaren mee aan het Lean & Green traject en heeft 4 Lean & Green Stars. “Wij willen onze impact zo klein mogelijk maken,” zegt Max. Moonen Packaging heeft vier impact statements geformuleerd die de organisatie helpen om op gestructureerde wijze aan deze missie te werken. “Zo brengt een van de projectgroepen in kaart wat de CO₂-footprint per artikel is. Voor het grootste deel van het assortiment is dit al gebeurd. Samen met onze leveranciers gaan we op zoek naar duurzame alternatieven. We adviseren onze klanten hierover proactief.”
Voor het behalen van de vierde Lean & Green Star heeft het bedrijf drie grote verbeteringen doorgevoerd. Max: “Het grootste resultaat is behaald door het verhuizen naar een volledig nieuw, CO₂-neutraal pand. Dit pand wordt verwarmd via twee warmtepompinstallaties en het dak heeft ongeveer 7.400 zonnepanelen.” De twee andere maatregelen hebben betrekking op het transport. Op dit gebied wil het bedrijf minimaal 5% CO₂-uitstoot reduceren ten opzichte van vorig jaar. Max: “Met 2 van de 3 vervoerders hebben we de afspraak gemaakt dat zij onze goederen gaan leveren via HVO in plaats van diesel. Hiermee zullen wij een grote hoeveelheid aan CO₂-uitstoot besparen. Dit betekent een financiële investering, maar dit is een strategisch besluit dat het volledig waard is.”
Voor de productie van HVO zijn geen fossiele grondstoffen nodig. Daardoor zijn de CO₂-uitstoot en andere schadelijke emissies kleiner, zoals fijnstof, stikstof en zwavelemissies. Bij HVO100 is de CO₂-reductie zelfs 89%.
Naast de overstap naar HVO gaat Moonen Packaging ook kijken naar de beladingsgraad. Max: “Wij zijn ervan overtuigd dat hier nog veel te halen valt. Dit gaan wij realiseren door de klant mee te nemen in dit verhaal.” Het bedrijf gaat hiervoor een rapportage maken waarin klanten duidelijk kunnen zien hoeveel procent van de laadcapaciteit van een pallet en/of rolcontainer wordt benut. Er wordt hierbij gekeken naar verschillende onderdelen zoals de bestelfrequentie, logistieke eisen en minimale afnames. “Op het moment dat het tastbaar wordt gemaakt, zie je meer bewustwording van de impact én van de rol en invloed die klanten hierin zelf hebben”, aldus Max.
Een uitdaging voor Moonen Packaging is het verkrijgen van de benodigde data. Max: “Wij hebben geen eigen wagenpark, maar zijn volledig afhankelijk van onze vervoerders en de data die zij kunnen aanleveren. Wij hebben in onze tenders meegenomen dat de vervoerders verplicht worden om ons de benodigde data aan te leveren. Dit heeft wel tot gevolg dat niet alle vervoerders kunnen deelnemen aan een tender, maar de noodzaak die wij voelen om te reduceren en dit te kunnen rapporteren is voor ons groter. Wij wachten niet tot de vervoerders dit gaan rapporteren, wij verwachten dit van de vervoerders. Daarna gaan wij samen in gesprek hoe wij samen de CO₂-footprint kunnen verkleinen.”
Max: “Het begint met twee zeer belangrijke punten: eigenaarschap en bewustwording. Het is niet de taak van één medewerker of één afdeling. Het is de verantwoordelijkheid van de gehele organisatie. Vervolgens is het belangrijk om het laaghangend fruit als eerste te pakken, zodat je snel de eerste successen samen kan vieren. Maak het klein en creëer verschillende focusgebieden, zodat niet alles tegelijk wordt aangepakt, want dan gaat het niet slagen. Kijk ook goed om je heen wat andere bedrijven doen. Ga met hen in gesprek en kijk welke maatregelen zij hebben genomen die jullie ook kunnen nemen. Samen bereik je meer dan alleen.”
Bron: Lean & Green
Wil je net als Moonen Packaging je logistiek verduurzamen, en wil je daar graag onafhankelijk over geadviseerd worden? De logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar helpen je graag. Ons advies is gratis en op maat. Wij kunnen je bijvoorbeeld adviseren over de inzet van elektrische vrachtwagens en elektrische bestelwagens en over vervoer over water of per spoor.
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL