Medicura levert medische hulpmiddelen aan mensen die zelfstandig, veilig en comfortabel thuis willen wonen. Dat doet de organisatie vanuit 7 magazijnen, waaronder 1 in Nederweert. In 2028 wil Medicura alle thuisleveringen met elektrische bestel- en bakwagens uitvoeren. Met een Energiepaspoort bracht het bedrijf in kaart wanneer elke vestiging deze overstap het beste kan maken. Het Energiepaspoort werd mede gefinancierd door Midden Limburg Bereikbaar.
Medicura levert medische hulpmiddelen aan particulieren in heel Nederland. Het gaat dan bijvoorbeeld om in hoogte verstelbare bedden, hometrainers en sta-op-stoelen. 28 wagens zorgen voor de thuisleveringen. Het gaat voornamelijk om bakwagens, maar er zijn ook een aantal bestelwagens. 4 bestelbussen zijn al elektrisch, de rest rijdt nog op diesel. “In 2028 willen we ál ons transport volledig groen uitvoeren”, vertelt Bram Willems, facilitair coördinator bij Medicura. Het Energiepaspoort maakte duidelijk hoe het bedrijf dit stapsgewijs aanpakt.
Het Energiepaspoort brengt voor een bedrijf in kaart wat er moet gebeuren om elektrisch te kunnen rijden. Bijvoorbeeld: welke laadinfrastructuur is er nodig, wat zijn de kosten daarvan, moet je een grotere aansluiting aanvragen bij de netbeheerder? Het Energiepaspoort geeft concrete inzichten in waar een bedrijf nu staat en advies over de stappen die het bedrijf kan zetten.
Zo ook voor Medicura dus. Alle 28 bak- en bestelwagens van Medicura staan ’s nachts bij een van de vestigingen; medewerkers nemen ze dus niet mee naar huis. Wat heeft het Energiepaspoort inzichtelijk gemaakt voor het bedrijf? Bram: “De analyse liet per vestiging zien hoeveel stroom we hebben gecontracteerd en hoeveel elektrische bak- en bestelwagens we daarmee kunnen opladen. Factoren die invloed hebben op de benodigde netaansluiting zijn onder andere het aantal gewenste elektrische voertuigen, de kilometrages en het brandstofverbruik, het aantal uur laadtijd, het stroomverbruik van het pand en het vermogen van de laadpalen. Zo werd duidelijk dat we in Breda een grote aansluiting hebben, waardoor er nog veel vermogen vrij is om te gebruiken, bijvoorbeeld om elektrisch vervoer te laden. Maar de vestiging in Schinnen blijkt juist een grotere aansluiting nodig te hebben. Met het huidige contract kunnen we er 2 elektrische wagens opladen, terwijl we in 2028 met 4 elektrische wagens willen rijden. Daarom gaan we daar een grotere aansluiting aanvragen.
Een ander onderdeel van het Energiepaspoort was een analyse van de kilometers die de wagens van Medicura dagelijks afleggen. En hieraan gekoppeld een advies over welke elektrische wagens een geschikte actieradius hebben. Het Energiepaspoort adviseerde bovendien welke soort laadpaal slim is voor Medicura. Bram: “Onze wagens zijn overdag onderweg. In de avond en nacht staan ze bij het bedrijf en kunnen ze opgeladen worden. Loadbalancing is dan slim: het opladen start pas als er niemand meer in het pand aanwezig is en het pand zelf dus geen stroom nodig heeft. Zo voorkomen we boetes omdat we meer energie verbruiken dan in ons contract staat.”
Bovendien werd in het Energiepaspoort rekening gehouden met de huidige leasecontracten die Medicura heeft voor zijn bestel- en bakwagens. En met de 15 zero-emissiezones die vanaf 1 januari 2025 in 15 Nederlandse stadscentra gelden, bijvoorbeeld in Maastricht en Nijmegen. Ook Roermond onderzoekt de invoering van een zero-emissiezone per 2029. “Aan de hand van al dit soort informatie heeft het Energiepaspoort per vestiging geadviseerd in welke stappen we het beste de overstap naar elektrisch transport kunnen maken”, vertelt Bram.
De zero-emissiezones hebben namelijk gevolgen voor ondernemers. Je mag niet zomaar een zero-emissiezone in met een bestelbus of vrachtauto die rijdt op benzine, (bio)diesel of lpg. Emissievrij vervoer (elektrisch of waterstof) is wel toegestaan in de zones. Vanaf 1 januari 2025 gelden er in 16 Nederlandse stadscentra zero-emissiezones, waaronder Maastricht en Nijmegen. In de jaren daarna volgen er nog minstens 13 gemeenten. “Daarom krijgt onze vestiging in Schinnen als een van de eerste vestigingen 2 elektrische wagens en laadpalen. Om zo onze klanten in Maastricht te kunnen blijven helpen. Hetzelfde geldt voor ons magazijn in Rosmalen, voor klanten in Nijmegen.”
Nu Medicura weet wanneer het overstapt op elektrische bestel- en bakwagens, gaat het bedrijf onderzoeken voor welke merken het wil gaan. “We hebben ook al wat testritten gedaan”, licht Bram toe.
Het Energiepaspoort is een van de stappen die Medicura zet om zijn logistiek te verduurzamen. Een andere stap is de uitbreiding van het aantal magazijnen op strategische locaties. Bram: “Onze locatie in Drachten bedient klanten in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Dat is een flink gebied. We gaan daarom nog dit jaar een magazijn in Zwolle openen.”
Daarnaast bekijkt het bedrijf hoe het zijn transportplanning efficiënter kan invullen. Bram: “Dit jaar nemen we hiervoor een nieuw planningsprogramma in gebruik. Met als doel dat er per klantrit zo min mogelijk kilometers gereden hoeven te worden. Dankzij het nieuwe magazijn in Zwolle en het nieuwe planningsprogramma verwachten we in 2028 in totaal evenveel kilometers als nu te kunnen rijden, maar dan met 75% meer orders!” Een andere verduurzamingsstap word gezet voor de personenauto’s: bij elk aflopend leasecontract wordt gekozen voor een elektrische personenauto.
Bram kreeg het Energiepaspoort getipt door Freek Boele, logistiek makelaar van Midden Limburg Bereikbaar. Midden Limburg Bereikbaar kan nog drie bedrijven met korting zo’n Energiepaspoort aanbieden. Je betaalt dan maar 1.500 euro in plaats van 4.000 euro. Iets voor jouw bedrijf?
Neem contact op met onze logistiek makelaars voor meer informatie
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL