Er zijn veel ontwikkelingen voor ondernemers die met bestel- en vrachtwagens rijden. Ook bedrijven in de Midden-Limburgse gemeenten hebben hiermee te maken. We zetten kort voor je op een rij wat er zoal voor bedrijven verandert in 2025. Van CSRD tot zero-emissiezone.
Bedrijven hebben met steeds meer regels te maken. Zo verplicht de Europese richtlijn CSRD verladers en vervoerders om te rapporteren over bijvoorbeeld hun CO₂-uitstoot. Grote beursgenoteerde bedrijven moeten in 2025 rapporteren over 2024. Voor andere bedrijven geldt de richtlijn later, maar zij kunnen al wel volgend jaar gevraagd worden door hun rapportageplichtige leverancier of klant om gegevens aan te leveren. De logistiek makelaars van Midden-Limburg Bereikbaar helpen bedrijven zich hierop voor te bereiden. Zo organiseerden we bijeenkomsten over dit onderwerp. Ook hielpen we bij de ontwikkeling van een formulier waarmee de gevraagde gegevens kunnen worden gerapporteerd.
Ook financieel gezien zijn er de nodige veranderingen voor bedrijven die met een bestel- of vrachtwagen rijden. In 2025 moet er voor bestelwagens weer BPM worden betaald; de vrijstelling vervalt dan. Behalve voor elektrische bestelwagens: daarvoor hoeft nog geen BPM betaald te worden. Vanaf 28 januari 2025 komt er weer een subsidie AanZET voor de aanschaf van een emissieloze truck – net als in de afgelopen jaren. De subsidie SEBA voor elektrische bestelwagens is er in 2025 niet meer, voor het eerst in jaren.
In Midden-Limburg is er netcongestie, net als in veel andere delen van Nederland. Dit betekent dat bedrijven die meer stroom willen afnemen, hiervoor op een wachtlijst komen. Dan is het lastiger om bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens in gebruik te nemen, want hoe moet je deze laden bij een tekort aan stroom? We zien dat veel bedrijven desondanks doorgaan met het elektrificeren van hun wagenpark; een mooie ontwikkeling! Bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van slim laden of zoeken de samenwerking op met andere bedrijven op bedrijventerreinen. Zo werken bedrijven op een bedrijventerrein in Weert slim samen in een energiehub. Bekijk ook eens onze tips voor bedrijven die te maken hebben met netcongestie.
Per 1 januari 2025 voeren 14 gemeenten een zero-emissiezone in, waaronder Maastricht en Nijmegen. Er is veel te doen over deze zones. Op 22 november maakte het kabinet nog bekend dat euro 6-busjes een jaar langer toegang kregen en dat er een jaar niet beboet zou worden. De 14 gemeenten kwamen hierop met het bericht dat ze hier niet in meegaan en vasthouden aan bestaande afspraken met ondernemers en brancheverenigingen.
In 2024 heeft Roermond onderzocht of ze een zero-emissiezone wilde invoeren per 2029. Het college van B&W heeft besloten nog geen voorstel over de invoering hiervan aan de raad voor te leggen. Dit komt vooral doordat klimaat en duurzaamheid minder prioriteit hebben bij de nieuwe regering. Ook zorgen uitspraken zoals die in de vorige alinea gemeld voor onzekerheid bij gemeenten, ondernemers en de logistieke sector. Ook in Roermond zorgt deze onduidelijkheid voor een afnemend draagvlak. Daarnaast is er nog geen inzicht in de resultaten van de 14 gemeenten die de zone vanaf 2025 gaan invoeren. Het college van Roermond wil leren van de ervaringen van deze steden voordat het een besluit neemt.
Gemeenten zijn zelf ook opdrachtgever van bedrijven, bijvoorbeeld als het gaat om bouw- of infraprojecten. Als gemeente kun je duurzaamheid stimuleren door duurzaamheidscriteria op te nemen in je inkoopbeleid of bij aanbestedingen. Of door hiervoor subsidies in het leven te roepen. Zo wordt het voor bedrijven (financieel) aantrekkelijker om te investeren in duurzaamheid.
Zijn er bedrijven in je gemeente die hulp kunnen krijgen bij alle veranderingen? De logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar helpen graag. Ons advies is gratis en op maat. Wij weten bijvoorbeeld alles over bovenstaande onderwerpen, maar ook over vervoer per schip of trein, een slimme rittenplanning en zero-emissie vervoer.
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL