Het Julianakanaal is sinds 12 augustus afgesloten voor alle scheepvaart, tussen Berg aan de Maas en Born. Rijkswaterstaat maakt het Limburgse kanaal dieper en breder, zodat er grotere schepen doorheen kunnen. Wat zijn de gevolgen voor de binnenvaart in Midden-Limburg?
Jaarlijks wordt er 28 miljoen ton per schip vervoerd via de Limburgse havens. Dit staat gelijk aan dagelijks 4.000 vrachtwagenladingen. Midden Limburg Bereikbaar, de havens en binnenvaartsector spannen zich tot het maximale in om ervoor te zorgen dat dit per schip blijft gebeuren tijdens de renovatie van het kanaal, en dus niet via de weg zal gaan.
Vervoer per binnenvaartschip blijft dus een aantrekkelijk alternatief voor wegtransport. Zo is het containervervoer van Rotterdam naar Limburg over het algemeen een stuk voordeliger per binnenvaartschip. Ook bulkvervoer is flink goedkoper. Bovendien is vervoer over water zeer interessant vanwege de oplopende chauffeurstekorten en hoge brandstofprijzen. Of je nu containers vervoert, pallets of bulk; het kan allemaal per binnenvaartschip.
Ook kun je nog altijd gebruikmaken van de subsidieregeling modal shift. Je krijgt dan 20 euro subsidie per container (of equivalent daarvan bij bulk) die je voortaan structureel via water of spoor vervoert.
Ben je benieuwd of vervoer over water een haalbare businesscase is voor jouw bedrijf? De ervaren logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij werken technische én bedrijfseconomische scenario’s voor je uit voor het vervoer per schip. Zo weten zij welke besparing het jouw bedrijf kan opleveren, welke haven je dan het beste kunt gebruiken en welk type schip. En wil je weten wat de impact is van de renovatie van het kanaal op vervoer van jouw lading per schip? Neem ook dan contact met ons op!
Laat je gratis adviseren door onze logistiek makelaars
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL