Thijs Logistiek uit Weert zette al diverse duurzame logistieke stappen. Van twee hybride trucks tot een tool om minder brandstof te verbruiken. Het transportbedrijf wil verder verduurzamen, dus liet het een Energiepaspoort uitvoeren. “Daarmee kregen we inzicht of een volledig of deels elektrisch wagenpark zinvol is, wat daarvoor nodig is aan laadmogelijkheden en wat dit gaat kosten”, vertelt directeur Willem Verschuuren.
Ook jouw bedrijf kan zo'n Energiepaspoort aanvragen.
Thijs Logistiek is actief in fijnmazige distributie. Het bedrijf uit Weert heeft klanten in heel de Benelux. Zelf rijdt het bedrijf met name in Limburg; daarbuiten maakt het gebruik van samenwerkingspartners. Hierdoor zijn er minder kilometers nodig. Het bedrijf vindt het namelijk belangrijk om zijn logistiek te verduurzamen. Een mooi hulpmiddel hierbij was het Energiepaspoort dat het bedrijf eind 2023 liet uitvoeren. Willem Verschuuren, directeur bij Thijs Logistiek, verduidelijkt: “Dit Energiepaspoort gaf ons inzicht of een volledig of deels elektrisch wagenpark zinvol is, wat daarvoor nodig is aan laadmogelijkheden en wat dit gaat kosten.”
Het Energiepaspoort is op maat en hield voor Thijs Logistiek rekening met de circa 46 in gebruik zijnde voertuigen: bestelwagens, trekkers en bakwagens. Ook nam de scan in overweging dat de meeste voertuigen 5 dagen per week rijden, van 06.30 tot 19.00 uur. En de trekkers rijden ook in de nacht. Willem is te spreken over het resultaat van de scan. “We willen weten wat er moet gebeuren om elektrisch te kunnen rijden. Bijvoorbeeld: welke laadinfrastructuur is er nodig, wat zijn de kosten en wat levert het op? Het Energiepaspoort gaf ons concrete resultaten en aanbevelingen. Inzichten in waar we nu staan en advies over de stappen die we kunnen zetten. Zeker geen hoog-over-verhaal dus.”
Zo kreeg Willem advies over mogelijk in te zetten laadpalen. “Ook werden de investeringskosten en de kosten van diesel en elektriciteit duidelijk gemaakt. Bovendien kregen we inzicht in de besparing in geld en CO2 als we kiezen voor elektrisch. Dit soort informatie geeft ons houvast voor toekomstige beslissingen.”
Verder bleek uit het Energiepaspoort dat de huidige aansluiting op het elektriciteitsnetwerk van Thijs Logistiek voorlopig prima voldoet. Willem: “In 2021 namen we een nieuw pand in gebruik, volledig van het gas af. Toen hebben we ook gekozen voor een zware aansluiting op het elektriciteitsnetwerk. Met deze aansluiting kunnen we ons huidige wagenpark grotendeels elektrificeren.”
Het transportbedrijf uit Weert rijdt al met twee volledig hybride Scania P360 4x2 HEV trucks. Daarnaast biedt het bedrijf zijn opdrachtgevers de mogelijkheid om op biobrandstof te rijden: HVO30 of HVO100. “Maar dit is duurder, dus er is maar 1 klant die hier nu voor kiest.”
De volgende stap is de aanschaf van een elektrische truck. Willem is hierover in gesprek met diverse leveranciers. “We gaan in ieder geval gebruikmaken van de AanZET-subsidie die je vanaf eind maart kunt aanvragen.”
Voor de bestelwagens kiest het bedrijf nog niet voor elektrische varianten. Willem, eerlijk: “Wij willen ons werk kunnen doen zonder ons aan te hoeven passen aan de bestelwagen. Dat kan nu nog niet, vanwege een te kleine laadruimte in combinatie met de actieradius en de kilometers die wij moeten afleggen en het feit dat het B-rijbewijs niet meer geldig is bij zware elektrische bestelwagens.”
Ook denkt het bedrijf na over diverse opties voor de aanleg van laadpunten. Willem: “We hebben een stuk grond waar we een laadplein zouden kunnen aanleggen samen met andere bedrijven. Een andere optie is dat we alleen laadinfra voor onze eigen vloot aanleggen. We voeren nu gesprekken met leveranciers van laadinfra over verschillende mogelijkheden.”
Een andere duurzame keuze die Thijs Logistiek maakte, is de inzet van ‘smart driver coaching’. “Deze tool helpt onze chauffeurs om minder brandstof te verbruiken”, licht Willem toe. “De tool startte met een nulmeting om te bepalen hoe de chauffeurs zonder de coaching reden. Daarbij maakte de tool verschil tussen de groep bakwagens, bestelwagens en trucks. Vervolgens hebben de chauffeurs in groepjes nagedacht over slimme, duurzame verbeterpunten. Bijvoorbeeld minder stationair draaien. We zien intussen dat de chauffeurs door het aangepaste rijgedrag brandstof besparen en dus dat het CO2 scheelt.”
Thijs Logistiek vindt het belangrijk om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen. “Dat doen we voor de maatschappij en voor de generaties na ons”, aldus Willem. Ook de komst van zero-emissiezones speelt een rol in de keuze voor verduurzaming. Vanaf 2025 zijn er zero-emissiezones in Maastricht, Eindhoven en bijna dertig andere Nederlandse steden. Je kunt deze zones niet zomaar meer in als je met een bestelwagen of vrachtwagen op diesel of een andere vervuilende brandstof rijdt. “Door te verduurzamen zijn we toekomstbestendig. Want we willen natuurlijk ook onze klanten in de zero-emissiezones gewoon van dienst zijn”, zegt Willem.
Thijs Logistiek krijgt geregeld advies van Freek Boele, logistiek makelaar van Midden Limburg Bereikbaar. Willem: “Freek informeert ons bijvoorbeeld over subsidies die relevant zijn, en helpt zo nodig bij de aanvraag ervan. Ook tipte hij ons het Energiepaspoort . Freek weet wat er speelt in de logistieke wereld. Zo nodigde hij ons uit om in een groepsgesprek te sparren over de CSRD-verplichtingen die eraan komen en wat dat voor bedrijven als de onze betekent. Ja, het is heel prettig om met een onafhankelijk logistiek expert als Freek te sparren.”
Onze logistiek makelaars adviseren ook jouw bedrijf graag, gratis en op maat. Denk aan:
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL