Drink je in de zomer van 2024 een Brand-biertje in een Zuid- of Midden-Limburgse kroeg? Dan is deze met een elektrische tankbiertruck naar het café gebracht. “Verduurzamen kán en ik ben er trots op dat wij dit als brouwerij laten zien. We doen dit stap voor stap en leren er elke dag weer van”, vertelt Carl van der Wielen, Manager Tankbier bij Heineken.
Het is niet de eerste elektrische tankbierwagen die voor Heineken rijdt.
Heineken brouwt naast Heineken en Brand nog acht andere biermerken in Nederland. Veel van deze merken – zo ook het Brand-bier – worden gebrouwen in Den Bosch. Voor de horecazaken in Zuid- en Midden-Limburg gaat het Brand-bier met een truck op schone diesel eerst naar de microbrouwerij in het Limburgse Wijlre. Vanaf de zomer van 2024 gaat dit Brand-bier vanaf Wijlre met een elektrische tankbiertruck naar horecazaken in Zuid- en Midden-Limburg. Het gaat hierbij om horeca met biertanks van 500 tot 1.000 liter. Daarnaast zijn er horecabedrijven die bier uit fusten tappen. “Voor de belevering van deze zaken hebben we een partnerschap met Sligro”, vertelt Martijn Wijnhoven, Regiodirecteur Brand-bierbrouwerij. “Sligro levert onze klanten ons bier, maar ook andere producten. Door deze gebundelde levering zijn minder vrachtwagens nodig. Bovendien rijdt Sligro met steeds meer elektrische trucks. Dus ook de weg die het fustbier aflegt, wordt steeds duurzamer.”
Het is niet de eerste elektrische tankbierwagen die voor Heineken rijdt. In juli 2021 startte de brouwerij met een elektrische tankbierwagen in onder andere Amsterdam. Sindsdien is de CO₂-uitstoot van dat vervoer met 40% afgenomen, gemeten van de brouwerij in Den Bosch tot de horeca in Amsterdam. In de jaren daarna volgden nog vijf kleine elektrische tankbierwagens die vanuit de Bossche brouwerij door heel Nederland rijden. Deze hebben een actieradius van 350 kilometer. En vanaf de zomer van 2024 rijden er weer twee nieuwe elektrische tankbierwagens. Een daarvan bezorgt Brand-bier aan de horeca in Zuid- en Midden-Limburg. “De truck wordt speciaal door Volvo gebouwd”, vertelt Carl van der Wielen, Manager Tankbier. “Hij heeft niet alleen een batterijpakket, maar ook zonnepanelen. Die zonnepanelen voorzien het bierbeleveringssysteem van energie.”
“De elektrische tankbiertruck kan in één dag tien tot vijftien cafés bedienen”, vervolgt Carl. “’s Nachts laadt de e-truck bij onze brouwerij in Wijlre op. De actieradius van de truck is groot genoeg om alle cafés in Midden- en Zuid-Limburg te beleveren, zonder tussentijds bij te hoeven laden.” De brouwerij in Wijlre heeft nu al een flinke netaansluiting. Bovendien wordt veel hernieuwbare energie opgewekt dankzij zonnepanelen op het dak. Een grotere netaansluiting aanvragen was daardoor niet nodig. “Hetzelfde geldt voor onze brouwerij in Den Bosch”, vult Carl aan. “Ook daar wekken we op allerlei manieren zelf energie op: zonne- én windenergie. We zouden daardoor met de huidige netaansluiting enkele tientallen e-trucks kunnen laten rijden.”
Tussentijds opladen is wel nodig als de bierbrouwer ook elektrisch wil bezorgen in Noord-Nederland. Vanaf de drie brouwerijen in Wijlre, Den Bosch en Zoeterwoude is de afstand te groot om op één accu naar bijvoorbeeld Groningen te rijden en weer terug. Carl: “Gelukkig schieten de openbare snellaadstations als paddenstoelen uit de grond.” Eind 2030 moet er om elke 60 kilometer een laadplein van in totaal 3.600 kW te vinden zijn langs de Europese snelwegen, ook te gebruiken door elektrische vrachtwagens.
Ter ondersteuning van het elektrisch rijden, werkt de brouwerij met hubs. Martijn: “Daar wordt geen bier gebrouwen, maar opgeslagen. Zodat de elektrische tankwagens er bier én elektriciteit kunnen tanken.” Momenteel is er één hub, aan de rand van Amsterdam. Voor de aankomende periode staan ook hubs in het noorden en het zuiden van het land op de planning.
Heineken is al jaren aan het verduurzamen, van graan tot kraan. Martijn: “Zo verbruiken we zo min mogelijk grondstoffen, zoals water en glas. Ook leveren we tapapparatuur aan de horeca die zo energiezuinig mogelijk is. Ons doel is in 2027 met 100% hernieuwbare energie te brouwen in Nederland. Dat doen we voor het klimaat, maar het heeft ook economische voordelen. Naar mijn mening moet elk zichzelf respecterend bedrijf werken aan verduurzaming.”
Carl vult aan: “Verduurzamen kán en ik ben er trots op dat wij dit als brouwerij laten zien. En nee, er ligt geen draaiboek klaar voor hoe je dat dan aanpakt. Ook voor ons is het niet achterover leunen, maar pionieren. We doen dit stap voor stap en leren er elke dag weer van.”
Heineken wil dat al zijn vrachtwagens in 2025 op schone diesel rijden. En in 2030 moeten alle vrachtwagens emissieloos rijden. Carl: “We houden de ontwikkeling van de e-trucks dan ook goed in de gaten, vooral als het gaat om de batterijpakketten en de actieradius. Daarnaast bekijken we ook of de inzet van waterstoftrucks slim is voor ons bedrijf. De overheid stimuleert ook deze schone vorm van vervoer.”
Hierdoor is de brouwerij ook goed voorbereid op de komst van zero-emissiezones in het centrum van Maastricht en bijna 30 andere Nederlandse steden. Veel bestel- en vrachtwagens die op fossiele brandstoffen rijden, zijn vanaf 1 januari 2025 niet meer toegestaan in deze steden; emissieloze bestel- en vrachtwagens wel. Martijn snapt dat de zero-emissiezones worden ingevoerd. “Als ik zelf in een binnenstad ben, verbaas ik me over de hoeveelheid dieselvracht- en bestelwagens die er zijn. Ze rijden niet alleen, maar draaien ook stationair als ze met een levering bezig zijn. Al die uitlaatgassen zijn toch niet meer houdbaar voor de luchtkwaliteit en leefbaarheid in zo’n stad?!”
Martijn merkt bovendien dat steeds meer opdrachtgevers duurzaamheid belangrijk vinden. “Ja, de smaak van het bier en de prijs staan op één bij onze klanten. Maar duurzaamheid wordt ook steeds belangrijker.” Een concreet voorbeeld hiervan is het festival Into The Great Wide Open. Carl: “Dat festival wil volledig CO2-neutraal zijn. En dus hebben we dit jaar 30.000 liter Brand-bier met de elektrische tankwagen geleverd tot Harlingen. En vanaf daar ging het bier per zeilschip naar Vlieland.”
Heineken verduurzaamt op eigen kracht. Wil jouw bedrijf ook zijn logistiek verduurzamen? Maar weet je niet goed wat een haalbare businesscase is, of waar te beginnen? De Limburgse logistiek makelaars helpen je graag, gratis en op maat. Wij adviseren ook jouw bedrijf graag, over onderwerpen als:
Ontvang gratis en vrijblijbend advies van ons team logistiek
Fotobijschrift: fictief beeld van de elektrische tankbierwagen met Brand-bier
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL