Elektrische bestelbus wordt opgeladen
02-11-2023
Logistieke tips
Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel

Een elektrische bestelbus is vaak goedkoper dan een bestelbus op diesel. We laten het verschil in kosten tussen een diesel- en een elektrische bestelbus zien met een voorbeeld.

Ook de gebruikskosten worden meegenomen in de berekening, zoals onderhoudskosten, verzekeringskosten en brandstofkosten.

Logistiek010 vergeleek de kosten van een diesel en elektrische bestelbus en keek daarbij naar de Total Cost of Ownership (TCO). Deze TCO geeft de totale kosten weer van een product: vanaf het moment van aankoop tot het moment van verkoop. Ook de gebruikskosten worden meegenomen in de berekening, zoals onderhoudskosten, verzekeringskosten en brandstofkosten.

Diesel tegenover elektrisch

Neem bijvoorbeeld een bestelbus waarmee zo’n 23.000 km per jaar wordt gereden. Wat is het verschil in de TCO tussen een Peugeot Partner en een Peugeot e-Partner L2 elektrisch?

  • De auto’s hebben een vergelijkbare laadruimte en -vermogen.
  • De aanschafprijs voor de elektrische bestelbus is hoger (€ 30.560) dan de dieselvariant (€ 23.140).
  • Toch is de TCO na 6 jaar voor de elektrische bestelbus lager (€ 39.045) dan de dieselbus (€ 41.398). Dit omdat er bij een e-bestelbus vanaf 2024 weer gebruik gemaakt kan worden van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Ook heb je bij de elektrische bestelbus recht op de milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de MIA kunnen bedrijven tot 45% van de investeringskosten aftrekken van de winst.
  • Ook is de elektrische bestelauto belastingtechnisch interessanter: elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met 2024 terwijl deze voor dieselvoertuigen de komende jaren zal stijgen. Pas vanaf 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting als je een elektrische bestelauto hebt.
  • Ook de brandstof-/ elektriciteitskosten worden meegenomen in de TCO. In het voorbeeld is rekening gehouden met de huidige kosten: € 2,00 per liter diesel (prijspeil november 2023) en voor de e-bestelbus 90% openbaar laden tegen € 0,34 per kWh en 10% openbaar snelladen tegen € 0,62 per kWh). Als je als bedrijf op eigen terrein kunt laden, ben je uiteraard goedkoper uit.
  • Daarnaast bestaat een elektrische motor uit minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Onderdelen hoeven daardoor minder vaak vervangen te worden. Ook is een elektrische auto minder slijtagegevoelig.

Kortom, de elektrische variant heeft een gunstiger Total Cost of Ownership dan de dieselbestelbus; het verschil bedraagt zo'n 2.000 euro:

TCO Berekening

Gratis advies op maat

Overweegt ook jouw bedrijf de stap naar een elektrisch wagenpark? Benieuwd naar de kosten, voordelen en mogelijkheden? Laat je gratis adviseren door de ervaren logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar. Zij hebben al vele bedrijven geadviseerd en kunnen ook jou gericht adviseren én helpen bij de te zetten stappen.

    Ontvang gratis en vrijblijbend advies van ons team logistiek

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief

    Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL