De twee passagiersschepen van Rederij Cascade varen voortaan met de ‘groene’ brandstof GTL. En door extra te betalen voor CO2-compensatie, is de CO2-uitstoot neutraal. Dit is een heel bewuste keuze van het Maasbrachtse bedrijf, zo vertelt directeur David van de Runstraat.
“We verduurzamen omdat we het moeten én omdat we het willen.”
Rederij Cascade verzorgt boottochten, rondvaarten en events in Limburg. Dat gebeurt met twee schepen, met een capaciteit van 150 en 250 passagiers. “Afgelopen winter hebben we van beide schepen de motor vervangen”, vertelt directeur David van de Runstaat. “We zijn overgestapt naar een Stage V-motor, de duurzaamste verbrandingsmotor die er is. Deze motor zorgt voor flink minder fijnstof en stikstof. Ook verbruiken we er 40% minder brandstof door. Dit is omdat we met een lager toerental op een hogere snelheid kunnen varen. De CO2-reductie is helaas echter minimaal, vandaar dat we voortaan ook voor een duurzame brandstof kiezen.”
Om ook CO2 te reduceren, was David het liefst overgegaan op HVO100. Deze biodiesel zorgt voor circa 90% minder CO2-uitstoot. “Maar helaas is de prijs bijna twee keer zo hoog. De stap naar HVO100 was voor ons nu nog niet economisch verantwoord, omdat we ook al hadden geïnvesteerd in de nieuwe motoren. Maar in de komende jaren willen we die keuze alsnog maken. We hopen dat de prijs zal dalen als er meer vraag naar is en het productieproces verbetert.”
In de tussentijd heeft de rederij gekozen voor Gas To Liquid (GTL). David licht toe: “Dat is een synthetische dieselbrandstof, gemaakt van aardgas. Deze brandstof verbrandt schoner en zorgt daardoor voor aanzienlijk minder roet- en fijnstof-uitstoot. De CO2-uitstoot is helaas niet lager, daarom hebben we ervoor gekozen deze te compenseren. We betalen een extra bedrag, waarmee de producent investeert in projecten die CO2 compenseren, bijvoorbeeld waterkrachtcentrales.”
Rederij Cascade krijgt de GTL geleverd in Maasbracht, door de OK-Oliecentrale. Voor schepen die verder varen dan alleen in Limburg, zijn er op de trajecten Limburg-Rotterdam en Limburg-Amsterdam voldoende bunkermogelijkheden voor GTL.
De keuze voor de GTL en CO2-compensatie betekent een extra investering van zo’n 2.800 euro per jaar voor Rederij Cascade. David: “We verbruiken op jaarbasis circa 26.000 liter brandstof met onze twee schepen. Voor de GTL betalen we zo’n 100 euro per 1.000 liter extra en voor de CO2-compensatie ruim 8 euro per 1.000 liter extra.”
“We verduurzamen omdat we het moeten én omdat we het willen”, vervolgt David. “We moeten omdat dat in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens is vastgelegd. Afgesproken is dat de binnenvaart in 2024 minimaal 20% CO2-uitstoot heeft gereduceerd ten opzichte van 2015. Met de nieuwe motoren bereiken we een brandstofafname en dus CO2-reductie van 40%. Hiermee nemen we dus al een behoorlijke voorsprong op de wet- en regelgeving.”
Naast de plicht vanuit de Green Deal wil de rederij verduurzamen. David: “Duurzaamheid zit in onze ondernemersmentaliteit. We merken bovendien dat een deel van onze klanten duurzaamheid belangrijk vindt. Particulieren én de zakelijke markt. In tenderregelingen moeten we bijvoorbeeld aangeven in hoeverre we duurzaamheid doorvoeren in onze bedrijfsvoering. Nu krijg je daar extra punten voor, en over een x-aantal jaren wordt dit zelfs een knock-out-criterium, verwacht ik.”
Rederij Cascade verduurzaamt geheel op eigen kracht. Wil jouw bedrijf ook verduurzamen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Of heb je heel specifieke vragen, bijvoorbeeld over de duurzame Stage V-motoren of de brandstof GTL? Onze logistiek makelaars adviseren je graag, gratis en op maat. Wij adviseren over onderwerpen als:
gratis advies op maat? Neem contact op met ons Team Logistiek
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL