Dat rijden met een elektrische vrachtwagen kán, bewijst Cargo Service Europe (CSE) uit Weert. Het bedrijf rijdt met vier elektrische trucks, en er volgen er meer. De trucks worden opgeladen tijdens het laden en lossen, met energie die van zonnepanelen op het dak komt.
“Het is onvoorstelbaar hoeveel power er in de trucks zit.”
CSE verzorgt het transport en de opslag van lege blikjes, van Fanta tot Red Bull. Drie jaar geleden besloot het bedrijf het wagenpark volledig CO2-neutraal te maken. Met negentig trucks een behoorlijk ingrijpende beslissing, bekent Martijn Vos, directeur van Cargo Service Europe (CSE). “Dat is typisch CSE: als we iets doen, doen we het goed. We zijn het de volgende generatie verplicht nu deze stap te maken en dat kost geld inderdaad, maar niets doen is geen optie.” En dus werden er drie jaar geleden in één keer 75 Volvo LNG-trucks aangeschaft, die gingen rijden op Bio-LNG dat wordt gewonnen uit afvalstromen.
De logistiek dienstverlener ziet LNG als transitiebrandstof naar elektrisch transport en wil de komende jaren alle gasauto’s vervangen voor volledig elektrische voertuigen. Intussen heeft het bedrijf vier elektrische trucks. “En we zijn klaar om op te schalen. Er komt zo veel bij kijken, waardoor het onmogelijk is in één keer over te stappen. Het is echt pionieren en daar houd ik van,” zegt Martijn.
De vier e-trucks van Volvo FH Electric worden ingezet voor vaste pendeltrajecten in een straal van veertig kilometer rond het warehouse in Weert. De 4×2 trekkers hebben zes accupakketten; goed voor een actieradius van ruim 350 kilometer. Alle vier de voertuigen zijn goedgekeurd als Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV), waarmee CSE aantoont dat LZV-inzet met een elektrische vrachtwagen mogelijk is. De voor de elektrische aandrijving aangepaste I-Shift-versnellingsbak zorgt voor een comfortabele rijervaring. “De chauffeurs zijn laaiend enthousiast,” zegt Martijn. “Het is onvoorstelbaar hoeveel power er in de trucks zit.”
CSE wil de elektrische trucks vijf dagen per week, vierentwintig uur per dag inzetbaar houden. Daarom worden de accu’s opgeladen tijdens het laden en lossen. De locaties in Born en Weert hebben een zonnedak met een oppervlakte van ruim 100.000 vierkante meter die de laadpleinen van stroom voorziet. Martijn: “De elektriciteit die we zelf opwekken, is ruim voldoende om dit allemaal van stroom te voorzien. Dat biedt ons de mogelijkheid om de elektrische vloot op te gaan schalen.” De stroom die CSE over heeft, wil het bedrijf beschikbaar stellen voor andere collega-bedrijven in de buurt.
De aanschafkosten van elektrische voertuigen, zonnedaken en laadinfrastructuur zijn flink. Toch krijgt CSE elektrisch rijden nu al rond gerekend, onder andere door te handelen in Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s). Bovendien kunnen met elektrische voertuigen de Duitse MAUT-tarieven, die vanaf 1 december 2023 sterk zijn verhoogd, omzeild worden.
Bron: TTM
Wil je net als CSE elektrische vrachtwagens aanschaffen, en wil je daar graag onafhankelijk over geadviseerd worden? De logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar helpen je graag. Ons advies is gratis en op maat. Wij kunnen je bijvoorbeeld adviseren over de kosten van een elektrische vrachtwagen onder de streep, en over de laadinfrastructuur.
Laat je gratis adviseren door onze logistiek makelaars
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL