Cargo Service Europe (CSE) uit Weert heeft onlangs een order getekend voor maar liefst veertien nieuwe Volvo FH Aero Electric trucks. Het bedrijf rijdt al met vier elektrische LZV’s en is daar zo tevreden over dat het tijd werd voor deze volgende duurzame stap.
CSE verzorgt het transport en de opslag van lege blikjes, van Fanta tot Red Bull. Drie jaar geleden besloot het Weertse bedrijf het wagenpark volledig CO2-neutraal te maken. Met negentig trucks een behoorlijk ingrijpende beslissing, bekent directeur Martijn Vos. “Dat is typisch CSE: als we iets doen, doen we het goed. We zijn het de volgende generatie verplicht nu deze stap te maken en dat kost geld inderdaad, maar niets doen is geen optie.” En dus werden er drie jaar geleden in één keer 75 Volvo LNG-trucks aangeschaft, die gingen rijden op Bio-LNG dat wordt gewonnen uit afvalstromen.
De logistiek dienstverlener ziet LNG als transitiebrandstof naar elektrisch transport en wil de komende jaren alle gasauto’s vervangen door volledig elektrische voertuigen. Intussen heeft het bedrijf vier elektrische trucks rijden van Volvo FH Electric. Ze worden ingezet voor vaste pendeltrajecten in een straal van veertig kilometer rond het warehouse in Weert. De 4×2 trekkers hebben zes accupakketten; goed voor een actieradius van ruim 350 kilometer. Alle vier de voertuigen zijn goedgekeurd als Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV), waarmee CSE aantoont dat LZV-inzet met een elektrische vrachtwagen mogelijk is.
En nu heeft CSE de volgende duurzame stap gezet en veertien nieuwe e-trucks besteld. “We kozen voor de Volvo FH Aero Electric vanwege de sterke businesscase en de goede ervaringen met onze huidige vier Volvo FH Electrics”, legt Anita Leeijen, CFO bij CSE, uit. “Deze nieuwe trucks verbeteren niet alleen de werkomgeving voor onze medewerkers, maar vergroten ook de actieradius door de betere aerodynamica.” De Volvo’s van BAS Truck Center zijn voorzien van geavanceerde functies zoals spiegelcamera’s met dodehoekcamera en luchtgeveerde assen rondom. Daarnaast zijn ze uitgerust met Volvo Dynamic Steering en Alcoa Durabright velgen, wat bijdraagt aan zowel de veiligheid als het rijcomfort.
De veertien Volvo FH Aero Electric voertuigen worden ingezet voor internationaal transport, met Duitsland als eerste bestemming. Anita: “We geloven in een volledig geëlektrificeerd wagenpark. Met de ervaring die we met de huidige vier e-trucks hebben opgedaan, zijn we er klaar voor om verder uit te breiden, inclusief een uitgebreide laadinfrastructuur en aangepaste bedrijfsprocessen.”
De vier huidige elektrische trucks rijden vijf dagen per week, vierentwintig uur per dag. Daarom worden de accu’s opgeladen tijdens het laden en lossen. De locaties in Born en Weert hebben een zonnedak met een oppervlakte van ruim 100.000 vierkante meter die de laadpleinen van stroom voorziet.
De aanschafkosten van elektrische voertuigen, zonnedaken en laadinfrastructuur zijn flink. Toch krijgt CSE elektrisch rijden nu al rond gerekend, onder andere door te handelen in Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s). Bovendien kunnen met elektrische voertuigen de Duitse MAUT-tarieven, die sinds 1 december 2023 sterk zijn verhoogd, omzeild worden.
Bronnen: TTM en Transport Online
Als Midden Limburg Bereikbaar delen we graag voorbeelden van bedrijven die hun logistiek verduurzamen. En we ondersteunen bedrijven die dit ook willen, maar hier hulp bij kunnen gebruiken. Dus wil je net als CSE elektrische vrachtwagens - of bestelwagens - aanschaffen, en wil je daar onafhankelijk over geadviseerd worden? De logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar helpen je graag. Ons advies is gratis en op maat. Wij kunnen je bijvoorbeeld adviseren over de kosten van een elektrische vrachtwagen onder de streep, en over de laadinfrastructuur.
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL