Ga je in 2024 een nieuwe dieselbestelauto kopen? Hou er rekening mee dat je door lange levertijden je auto wellicht pas in 2025 krijgt. Met als gevolg dat je zo 15.000 euro extra betaalt aan bpm. Bovendien mag je met je nieuwe bestelauto niet meer de zero-emissiezone van Maastricht en 16 andere steden in.
Gelukkig is er een aantrekkelijk alternatief: de elektrische bestelauto.
Bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen) is een belasting die in Nederland wordt geheven op de registratie van nieuwe voertuigen, inclusief bedrijfswagens. Voor bestelauto’s geldt op dit moment een bpm-vrijstelling, maar die komt in 2025 ten einde. Dat geldt voor zowel diesel- en benzine- als hybride bestelauto’s. Voor elektrische bestelauto’s betaal je nog altijd geen bpm.
Vanaf 2025 wordt de bpm van bestelauto’s berekend over de CO2-uitstoot, net als bij personenwagens. De bpm bedraagt 66,91 euro per gram CO2. Enkele rekenvoorbeelden van wat je aan bpm gaat betalen:
Voor veel bestelwagens is de levertijd meer dan een jaar. Als je nu nog een dieselbestelauto bestelt die in 2025 wordt geleverd, betaal je alsnog de bpm.
De elektrische bestelauto kent nog meer fiscale voordelen. In 2024 betaal je er geen wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) over. In 2025 geldt nog een korting van 75% op de wegenbelasting. Vanaf 2026 geldt de reguliere wegenbelasting.
Bovendien kun je de elektrische bestelauto met subsidie aanschaffen. Je kunt deze SEBA-subsidie van maximaal 5.000 euro waarschijnlijk vanaf eind maart 2024 aanvragen. 2024 is het laatste jaar dat het Rijk deze subsidie verstrekt.
Overweegt ook jouw bedrijf de stap naar een elektrisch wagenpark? Benieuwd naar de kosten, voordelen en mogelijkheden? Onze logistiek makelaars adviseren je er graag over, gratis en op maat.
Laat je gratis adviseren door onze logistiek makelaars
Bronnen: Activlease.nl, De Bedrijfswagenadviseurs, ANWB, Opel
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL