Het afgelopen jaar heeft de gemeente Roermond onderzocht in hoeverre een zero-emissiezone voor stadslogistiek vanaf 1 januari 2029 haalbaar is. In december 2024 zou de gemeenteraad een principebesluit nemen over de invoering van de zone over vier jaar. Deze beslissing wordt nu uitgesteld.
Verduurzamen van stadslogistiek is een van de speerpunten uit het Coalitieakkoord van gemeente Roermond en draagt bij aan de doelen van het Klimaatakkoord en de Green Deal Stadslogistiek. Het doel van een zero-emissiezone is het verbeteren van de gezondheid, bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en economische vitaliteit in binnensteden door de CO2-uitstoot te verminderen en de gevolgen van klimaatverandering te beperken. Vanaf 1 januari 2025 worden in 14 Nederlandse gemeenten, waaronder Maastricht en Eindhoven, zero-emissiezones ingevoerd.
Het afgelopen jaar is onderzocht of eem zero-emissiezone (ZE-zone) voor bestel- en vrachtverkeer effectief en haalbaar is in Roermond en welke gebieden daarvoor in aanmerking kunnen komen. Hiervoor is een effectstudie uitgevoerd. Uit deze studie blijkt dat een ZE-zone bijdraagt aan een CO2-besparing wanneer de binnenstad en het Designer Outlet in de zone zouden vallen. Tevens laat de studie zien dat op lange termijn er een positief kosten-batensaldo verwacht mag worden.
Het Roermondse college van B&W heeft besloten om op dit moment geen voorstel over de invoering van een ZE-zone aan de gemeenteraad voor te leggen. Dit komt vooral doordat klimaat en duurzaamheid minder prioriteit hebben bij de nieuwe regering en invoering van ZE-zones niet in het regeerakkoord is opgenomen. Een recent aangenomen motie in de Tweede Kamer zorgt voor onzekerheid bij gemeenten, ondernemers en de logistieke sector. Hierdoor hebben al meerdere steden besloten om af te zien van de invoering. Ook in Roermond zorgt deze onduidelijkheid voor een afnemend draagvlak.
Daarnaast is er nog geen inzicht in de resultaten van de 14 gemeenten die de zone per 1 januari 2025 gaan invoeren. Het college vindt het belangrijk om eerst te kijken naar de effecten van de invoering in deze steden, de eerste resultaten af te wachten en te leren van hun ervaringen voordat Roermond besluit.
Als laatste blijkt door een uitgebreid draagvlakonderzoek dat het draagvlak beperkt is. Wethouder Vincent Zwijnenberg: “De transitie naar duurzame stadslogistiek is echter iets wat als stad samen moet worden omarmd. Daarom is het van belang nu eerst goed te kijken naar de ervaringen van andere steden en te wachten op meer duidelijkheid, zodat er met de juiste inzichten en voldoende draagvlak een beter onderbouwd besluit kan worden genomen.”
Gemeente Roermond blijft zich inzetten voor verduurzaming van stadslogistiek via andere maatregelen, zoals onder andere het stimuleren van stadshubs, het ondersteunen van duurzame ondernemers zoals fietskoeriers, en het realiseren van stroompunten en (snel)laadfaciliteiten in de stad voor bijvoorbeeld koelwagens en bestelbussen. Daarnaast wordt er gewerkt aan het vernieuwen van de markt-/evenementen-/stroomkasten waardoor er minder dieselaggregaten nodig zijn. Tevens worden er nieuwe logistieke concepten ondersteund, zoals digitale platformen om vraag en aanbod bij elkaar brengen.
De zero-emissiezones in andere steden gaan dus wél door, zoals in Maastricht, Eindhoven en Nijmegen. Daar moeten bestel- en vrachtwagens vanaf 1 januari 2025 emissieloos zijn om de binnenstad in te mogen (al gelden er een overgangsregeling, ontheffingen en vrijstellingen). Doe je zaken in deze steden en wil je weten hoe jij het beste kunt omgaan met deze zero-emissiezones? Wil je bijvoorbeeld meer weten over elektrisch transport of het gebruik van goederenhubs? Onze logistiek makelaars adviseren je er graag over, gratis en op maat!
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL