De prijs van e-trucks neemt af en de actieradius neemt snel toe. Wil je je elektrisch wagenpark op eigen terrein opladen, kom dan nu in actie. Kies daarbij niet te snel voor een snellader. Maar maak bijvoorbeeld afspraken met je buurman. Deze en nog veel meer inzichten kregen ruim 70 deelnemers aan het Logistiek Café ‘Alles wat je wilt weten over elektrische bestelwagens en trucks’.
De logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar organiseerden dit Logistiek Café samen met TVM verzekeringen, Zuid-Limburg Bereikbaar en Trendsportal. Op 30 oktober, bij Thijs Logistiek in Weert. Een terugblik in 12 inzichten.
De actieradius van elektrische trucks is enorm toegenomen, liet Johnny Nijenhuis, onafhankelijk expert zero-emissie trucks, zien. “In 2020 was de maximale actieradius nog 200 kilometer. Nu, in 2024, is de actieradius al 400 kilometer. En in 2025 zal de actieradius 500 kilometer zijn. Zo’n actieradius van 500 kilometer is voor de meeste bedrijven met vrachtwagens prima. Daarmee kun je jaarlijks 117.500 kilometer rijden, zonder onderweg bij te hoeven laden. Volgens het CBS rijdt een trekker gemiddeld zo’n 100.000 kilometer per jaar en een bakwagen gemiddeld 70.000 per jaar.”
Terwijl de actieradius toeneemt, neemt de prijs af. De prijs van een e-truck bij de eerder genoemde actieradiussen was in 2020 zo’n 360.000 euro en in 2024 ook. In 2025 zal de prijs verlaagd zijn naar zo’n 300.000 euro, zo was te zien in de presentatie van Johnny.
De aanschafprijs van een elektrische truck is hoger dan die van een diesel. Toch verwacht Johnny dat in 2026/2027 een e-truck onder de streep goedkoper is dan een diesel. “Dit heeft met 3 zaken te maken. 1: de kosten van energie, die zijn bij een e-truck lager. Een snelle rekensom. Verbruikt jouw truck 25.000 liter diesel per jaar, dan kost dat 37.500 euro per jaar (bij een dieselprijs van 1,50 euro per liter). 1 liter diesel staat ongeveer gelijk aan 10 kWh energie, waar je ook 1,50 euro voor betaalt. Maar een e-truck heeft 50% minder energie nodig om zijn werk te doen. Daardoor kost de energie van een e-truck 18.750 euro minder per jaar. Dan punt 2: een e-truck heeft iets lagere onderhoudskosten. En punt 3: voor een e-truck gelden diverse financiële voordelen. Denk aan AanZET, SPRILA, MIA, de kilometerheffing. Maar ook aan HBE’s; certificaten die je kunt krijgen als je je vrachtwagen oplaadt met elektriciteit. Die certificaten kun je verkopen aan fossiele energiemaatschappijen. Dit levert nu ongeveer 4 cent per kWh op en met zonnepanelen zelfs 12 cent. Verder gaat ETS2 diesel duurder maken: 12 cent per liter diesel vanaf 2027. En ook komt er een vrachtwagenheffing in Nederland: zo’n 17,5 cent per kilometer voor een diesel, voor elektrisch 3,5 cent. En in Duitsland betaal je MAUT, waarbij je ook meer betaalt voor een dieseltruck dan voor een e-truck.”
Om elektrisch te kunnen rijden, heb je laadvoorzieningen nodig. Johnny vertelde dat er eind 2030 om elke 60 kilometer een laadplein van in totaal 3.600 kW is te vinden langs de Europese snelweg, ook te gebruiken door elektrische vrachtwagens. Dit is afgesproken in een EU-deal. “Tot die tijd zijn er allerlei andere initiatieven voor openbare laadinfra. Zo vraagt het overheidsproject LOLA aan provincies en gemeenten op welke locaties er behoefte is aan publieke laadinfra. En er zijn veel commerciële initiatieven, zoals door Milence.”
“Het onderweg opladen zal in 10% van de gevallen gebeuren, maar 90% van het laden gebeurt op de eigen locatie, want daar is de prijs lager”, zei Johnny. En dat kan een uitdaging zijn. 1 truck of een paar bestelwagens opladen met je huidige netaansluiting gaat nog wel. Maar bij meer heb je waarschijnlijk een grotere netaansluiting nodig. “En daarvoor geldt een wachtlijst. Met geluk hoef je ‘maar’ 2 jaar te wachten, maar die wachttijd kan ook zomaar 10 jaar zijn. Vraag daarom nu al een grotere aansluiting aan, kom nu in actie!”
Waar moet je bij de inrichting van je laadvoorzieningen op letten als het om veiligheid gaat? Daarover vertelde Pieter van der Veen van TVM verzekeringen. TVM is een transportverzekeraar en ondersteunt transportbedrijven ook op andere manieren. Zo ontwikkelt TVM momenteel een laadpas waarmee ondernemers – goedkoper – bij elkaar kunnen laden in plaats van bij een openbare laadvoorziening. Daarnaast heeft TVM het NIPV gevraagd kaders op te stellen voor een veilige inrichting van een laadplein. Pieter belichtte de highlights:
Bekijk hier het volledige NIPV rapport Veiligheidseisen EV-oplaadpunten
Ook al zorg je voor een zo veilig mogelijk laadplein, er zullen altijd risico’s bestaan. Denk bijvoorbeeld aan brand, omzetverlies, aanrijding, aansprakelijkheid (als een ander bedrijf bij jouw paal laadt en er iets gebeurt met die auto), cyberaanvallen of defecten in de laadpaal of andere systemen. Pieter: “Bij TVM verzekeren we zero-emissie voertuigen. Ook kijken we graag samen met een bedrijf naar de risico’s van laadpleinen en zorgen we ervoor dat deze goed verzekerd zijn.”
Hoeveel kWH netaansluiting heb je nodig als heel je wagenpark elektrisch wordt? Dat liet Robert Gunsing de aanwezigen berekenen met een eenvoudige rekensom. “Heb je niet voldoende gecontracteerd vermogen? Maak dan afspraken met je buurman of een ander bedrijf om daar te kunnen laden”, tipte Robert. Je kunt hiervoor de ‘Modelovereenkomst Laadinfrastructuur voor elektrisch laden bij collega’ gebruiken.
Robert ziet dat veel bedrijven kiezen voor – duurdere – snelladers omdat ze denken dat het slim is altijd snel te laden. “Maar voor de meeste bedrijven is die noodzaak er niet, bijvoorbeeld omdat vrachtwagens ‘s nachts stilstaan en dus 12 uur de tijd hebben om op te laden. Een goedkopere, langzamere laadpaal is dan ook prima.” Dit geldt ook voor Thijs Logistiek, dat daarom waarschijnlijk kiest voor 40 kWh laadpalen waar de hele nacht geladen wordt. Pieter van der Veen tipte dat sommige bedrijven kiezen voor allemaal ‘langzame laders’ en 1 snellader van bijvoorbeeld 350 kWh voor het geval tussentijds snel bijladen nodig is.
Prijs en actieradius zijn belangrijk bij de keuze van een elektrisch voertuig, dat zal iedereen beamen. Maar er speelt meer mee, zo werd duidelijk tijdens de deelsessie van Mark Luikens (Trendsportal) en Johnny Nijenhuis. Bijvoorbeeld laadvolume, trekvermogen en rijbewijs. De overheid gedoogt dat mensen met een B-rijbewijs grote elektrische bussen besturen, tussen de 3.500 en 4.250 kilo. Deze vrijstelling geldt tot 1 juli 2025 en onder bepaalde voorwaarden. Een nieuw besluit is in de maak; ondernemers kunnen hun visie hierop indienen.
En om toch ook nog op die prijs terug te komen; Johnny tipte een deelnemer aan de deelsessie: “Vraag je klant het gewoon eens of hij bereid is om mee te betalen aan een e-truck. Geloof me, soms word je verrast door een positief antwoord.”
Marius Verschuuren van Thijs Logistiek is ervan overtuigd dat CO2-uitstoot een probleem is. Voor ons en onze kinderen. “De natuurrampen stapelen zich op; we móéten dus wel veranderen. Als Thijs Logistiek hoeven we geen voorloper te zijn, maar ook wij willen onze CO2-uitstoot verlagen.” En dat lukt het bedrijf tot nu toe al goed. De CO2-uitstoot van de hele bedrijfsvoering is nog maar 32% ten opzichte van het jaar 2007 en dat terwijl het bedrijf flink is gegroeid. “Onze volgende stap is het elektrificeren van ons wagenpark. Bepaal eerst waar je naartoe wilt, voor ons is dat volledig elektrisch rijden in 2040. Dan kun je daarna bepalen hoe die weg ernaartoe eruit moet zien.”
Voor ‘die weg ernaartoe’ kreeg Thijs Logistiek hulp van Robert Gunsing van Mobilyze, in de vorm van een Energiepaspoort. Ook andere bedrijven in Midden-Limburg kunnen deze hulp krijgen, met korting.
Er is dus veel om over na te denken als je je wagenpark wilt elektrificeren. Wat gaat het kosten, welke actieradius heb je nodig, hoe moet de laadinfra eruitzien? De logistiek makelaars van Midden Limburg Bereikbaar helpen bedrijven graag bij het beantwoorden van deze vragen. Al veel bedrijven, zoals Thijs Logistiek, maakten gebruik van de gratis hulp van onze logistiek makelaars. Ook jouw bedrijf helpen we graag!
Markt 31 • Postbus 900 • 6041 EM Roermond • 6040 AX Roermond • info@middenlimburgbereikbaar.nL